Recenze knihy Nejužitečnější léky a symptomy homeopatické materie mediky

14.11.2007 | Filip Čehovský | filip.cehovsky@alternativa.cz | Ostatní

Dr. E. B. Nash: Nejužitečnější léky a symptomy homeopatické materie mediky

Co nás na této knize na první pohled překvapí, je její čtivost a zábavnost, čili vlastnosti, s jakými se u jiných materií medik obvykle nesetkáváme. Dr. Nashovi se podařilo dosáhnout toho, co si v úvodu knížky předsevzal: „Mým cílem není napsat kompletní materii mediku ani vyčerpávající práci o lékařské praxi, ačkoli toto dílo může částečně připomínat něco takového; chtěl bych spíše dát dohromady fakta a pozorování z praxe a zásady, o nichž mám mnoho důvodů se domnívat, že jsou správné a spolehlivé. I když vím, že své profesionální kolegy, kteří jsou mými současníky a kteří jsou svými odbornými znalostmi a zkušenostmi na stejné úrovni jako já, se mi nepodaří vždy poučit, doufám, že je nebudu nudit…“

Je to knížka o zkušenostech s léky, s metodou, s pacienty, s kolegy, s alopaty, s patologií, a hlavně jsou to vzpomínky na nesčetné případy, které v minulosti řešil. To vše občas viděno prizmatem humorného nadhledu. Je to materia medika, kterou autor, americký homeopatický lékař přelomu devatenáctého a dvacátého století, koncipoval veden „záchvěvy své duše“, jak sám na jednom místě říká.

A přitom je to perfektně utříděné pojednání o lécích a jejich vůdčích symptomech, o těch, které se autorovi během dlouhé praxe nejvíce osvědčily. Nejedná se ani zdaleka jen o tzv. velké léky nebo polychresty, ty jsou v menšině, ale najdeme tu i léky tak malé, že jsme o nich před tím nikdy neslyšeli – Mygale lasiodora, Amylenum nitrosum, Epiphegus… a mnohé další. Je tu řada údajů, s nimiž jsme se u jiných autorů nesetkali. Základní pohled autora je celostní, ale praxe jej přivedla i k tomu, že určité léky odpovídají dobře jistým druhům patologie. Na konci knihy je také přehledný index patologií a jejich homeopatických léků, tam se například dovíme, že na nosní polypy se osvědčoval Marum Verum Teucrium, na cukrovku Lactic acidum, na průjem Gratiola….

Při čtení této knihy se nemusíme do studia nutit! U mnoha obrazů léků jsou zajímavé stručné popisy léčených případů. Není divu, že na žebříčku nejprodávanějších homeopatických knih v USA zaujímá tato knížka stále své čestné místo v „top ten“.

Kvalitu českého překladu pozitivně ovlivnil fakt, že oba překladatelé, Jana Vlková a Adam Havlín, jsou nejen jazykoví odborníci, ale zároveň i homeopaté. Vyšlo v nakladatelství Alternativa v říjnu 2007.

Homeopatické syntetické repertorium – Dr. Robin Murphy

homeopaticke_synteticke_repertoriumRepertorium, neboli tabulkový seznam znaků, symptomů a potíží a jim odpovídajících léků, je nepostradatelným nástrojem homeopata. Murphyho repertorium je standardní dílo moderní homeopatie. Přehledný důsledně abecední systém. V porovnání s Kentovým Repertoriem obsahuje navíc 39 000 rubrik a přes 200 000 přídavků v lécích. 70 kapitol. Současná terminologie. Nové léky.

Knihu můžete zakoupit zde