Zinek

10.9.2019 | Mgr. Tereza Ledererová | redakce@homeopatie.cz | Životní styl

V poslední době se objevuje hodně informací o roli zinku a hlavně jeho nedostatku v lidském těle. Možná i proto, že zemědělská půda, ze které většina potravin pochází, začíná být chudá na zinek (ale i jiné minerály a stopové prvky). Některé účinky zinku v těle jsou známy, jiné se zatím zkoumají.  Podle dosavadních poznatků zinek ovlivňuje především produkci hormonů, růst a regeneraci buněk a tkání, správné fungování imunity a trávicího systému, zpomaluje stárnutí, ovlivňuje kvalitu paměti a myšlení, je efektivní proti nachlazení, zrychluje hojení ran.

Nedostatek zinku zvyšuje například riziko neplodnosti, diabetu, hormonální nerovnováhy, nespavosti, únavového syndromu, vypadávání vlasů, zhoršení čichu a chuti, může vést k depresím, anémii, zpomalenému růstu a vývoji.

Proč nestačí párkrát za týden spolknout doplněk stravy se zinkem?

Z několika důvodů. Zaprvé k udržení těla ve zdravém stavu potřebuje organismus zinek v malých dávkách každý den.  Zadruhé vstřebatelnost zinku z potravních doplňků je problematická. Obecně platí, že příjem izolovaného zinku v doplňku stravy nemá stejné účinky na zdraví jako příjem celé potraviny s obsahem zinku. Navíc množství zinku v potravních doplňcích se liší a je třeba být na pozoru, aby nedocházelo k předávkování.

Dále může být schopnost těla vstřebávat živiny (včetně zinku) narušena poruchou trávicího systému – typickým případem jsou lidé s intolerancí k různým druhům potravy, lidé s chronickou plynatostí, průjmy, zácpou, žaludečními obtížemi atp. Problematický je také fakt, že organismus prochází obdobími, kdy má vyšší spotřebu minerálů a stopových prvků obecně a tedy i zinku – minerální a stopové prvky tělo ztrácí při užívání celé řady léků klasické západní medicíny, například antibiotik, ale i vyšší konzumaci cukru a alkoholu, kdy musí tělo minerální látky využít v boji proti překyselení organismu. Na překyselení organismu se podílí také psychický stres (Sang Whang, Reverse Aging, 2006, str. 45) K dalším ztrátám minerálů a stopových prvků dochází při zvýšeném pocení.

Jak zajistit svému tělu dostatečné množství zinku ?

V případě chronických trávicích potíží, které zamezují správnému vstřebávání živin, je potřeba nejdříve vyřešit tato onemocnění. Dobrým pomocníkem je homeopatický konstituční lék, který povzbudí a nasměruje vitální sílu člověka, zastaví chorobné procesy v těle a nastartuje proces uzdravování. Změna jídelníčku, pohyb a zdravý vzduch jsou nedílnou součástí cesty zpět ke zdraví.

Zajistit, aby se zinek nevyplavoval z těla zbytečně – přemíra cukru, léků, stresu a pocení.

Doplnit zinek co nejpřirozenější cestou, tzn. konzumovat každý den potraviny bohaté na zinek, ze kterých si tělo odebere potřebné množství .

Přemíra zinku v těle

Stejně jako nedostatek, tak i přemíra zinku v těle má negativní účinky. Před tím, než sáhneme po doplňcích stravy, je dobré zjistit, jak na tom naše tělo se zinkem je.

Nejrozšířenější metodou zjištění zásobení organismu zinkem je změření koncentrace zinku v plazmě. Tento ukazatel ale může být ovlivněn řadou faktorů. Za dostatečnou je řádově považována koncentrace 10 μ/l.“ (https://ww.wikiskripta.eu/w/zinek)

Příliš vysoká hladina zinku v těle může podle Biological Trace Element Research způsobit zhoršení vstřebávání mědi a existují i důkazy, že zvýšené hladiny zinku mohou zvýšit riziko vzniku ledvinových kamenů. Mezi další možné projevy předávkování zinkem patří nevolnost, zvracení, ztráta chuti k jídlu, bolest žaludku, bolest hlavy nebo průjem. K předávkování může dojít při nadměrné konzumaci potravních doplňků. Proto se spoléhejte raději na přírodní zdroje zinku, u kterých předávkování nehrozí a ze kterých navíc získáte mnoho dalších potřebných živin.

Potraviny bohaté na zinek

Vysoká koncentrace zinku je v potravinách bohatých na bílkoviny, přičemž z živočišných zdrojů se lépe vstřebává než z rostlinných.

Níže uvedená procenta jsou odvozena od průměrné spotřeby zinku dospělé ženy, tj  8 miligramů/ den . (DD = denní dávka), u mužů se uvádí 10 mg /den:

  • jehněčí – 100 g: 2,9 miligramů (35%  DD)
  • hovězí (z pasoucího se dobytka) – 100 g: 2,6 miligramů (32%  DD)
  • hrášek – 1 šálek vařeného: 2,5 miligramů (31% DD)
  • kešu – ¼ šálku: 1,9 miligramů (23% DD)
  • dýňová semínka: ¼ šálku: 1,6 miligramů (20% DD)
  • jogurt (nebo kefír): 1 šálek jogurtu/  180 g: 1 miligram (12,5 % DD)
  • kuře: 100 g: 1 miligram (12,5% DD)
  • krůta: 100g: 1 miligram (12,5 % DD)
  • vejce: 1 velké: 0,6 miligramů (7% DD)
  • houby: 1 šálek: 0,6 miligramů (7% DD)
  • losos: 100g: 0,5 miligramů (6 % DD)
  • kakaový prášek – 1 polévková lžíce: 0,3 miligramů (3 % DD)

Zdroj: https://draxe.com/nutrition/vitamins/zinc-benefits/

Medical News Today uvádí ještě další cenné zdroje zinku:

  • syrové ústřice, 100g: 14,1 miligramů
  • fazole, ½ šálku: 6,9 miligramů
  • krab (z Aljašky), vařený, 100g: 6,5 miligramů
  • humr, vařený, 100g: 3,4 miligramů
  • vepřová panenka, pečená, 100g: 2,9 miligramů
  • divoká rýže, vařená, ½ šálku: 2,2 miligramů
  • pekanové ořechy, 30g: 1,3 miligramy
  • arašídy, 30g: 0,9 miligramů

Zdroj: https://www.medicalnewstoday.com/articles/263176.php

Homeopatický zinek

Homeopatický lék zvaný Zincum metallicum v žádném případě nenahrazuje doplňky stravy se zinkem. Princip fungování homeopatického léku je jiný. Na základě principu rezonance (shody obrazu léku a stavu člověka) povzbudí a nasměruje vitální sílu jedince k uzdravení, což nesouvisí s množstvím zinku v těle.

Homeopatický zinek je přípravek vhodný pro nervově vyčerpané, psychicky a fyzicky hyperaktivní lidi, kteří cítí, že musí být neustále ve střehu (v očekávání útoku), trpí úzkostmi (cítí se v ohrožení), typické jsou záškuby a třes.  Detailní popis najdete v homeopatické materii medice.

Zdroje:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/263176.php
https://draxe.com/nutrition/vitamins/zinc-benefits/
https://www.wikiskripta.eu/w/Zinek
Sang Whang, Reverse Aging, 2006, str. 45

Homeopatická akademie

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *